اخبار داغ روز

دلیل عدم رشد بورس ایران چیست؟

در هفته گذشته پادکست بلومبرگ با عنوان “در بورس ایران چه گذشت؟” منتشر شد. مهمان این برنامه مچ وجتال مدیر شرکت آمتلون تنها شرکت سرمایه گذاری خارجی در بورس ایران بود. این شرکت یک صندوق سرمایه گذاری مشترک مستقر در لندن است که سهام پذیرفته شده در بورس ایران را خریداری می کند.

در این جلسه به مشکلات کنونی و دلیل عدم رشد بورس ایران نیز اشاره شد که بزرگترین آن کمبود سرمایه و نقدینگی پایین شرکت ها به دلیل کنترل سرمایه توسط دولت و تحریم ها است. مچ وجتال معتقد است یکی از دلایل ناشناخته بودن این بازار در دنیا تحریم هایی است که باعث شده آی پی های خارجی به سایت بورس ایران دسترسی نداشته باشند.

علاوه بر تحریم ها، کنترل سرمایه توسط دولت و کمبود سرمایه گذار خارجی نیز از دلایل کوچکی اقتصاد ایران در مقایسه با کشورهای همسایه است. به گزارش بلومبرگ، برخلاف اقتصاد متلاطم ایران، بازار سهام این کشور همیشه نسبتا آرام بوده و حتی در شوک های سیستماتیک نیز عملکرد خوبی داشته است. بنابراین می توان گفت بزرگترین مشکل بورس ایران تکانه های ژئوپلیتیکی نیست، بلکه این بازار از کمبود سرمایه رنج می برد. همچنین علاقه بالای سهامداران خرد به بازار املاک و خودروهای دست دوم نیز از دیگر نکات جالب مطرح شده در این گفتگوی پادکست است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی