ورزشی

مهدی قائدی،نقطه روشن از شب کم فروغ تیم ملی

ستاره تکنیکی و ریز نقش تیم ملی یک بار دیگر مهارت فنی خود در استفاده از نیم‌فضاها را به رخ حریفان کشید.

در شرایطی که تیم ملی فوتبال ایران دومین دیدار خود در جام ملت های آسیا را با یک امتیاز برتری مقابل هنگ کنگ به پایان رساند، فرم و تفاوت شکننده این تیم مقابل رقیب نه چندان معروف با انتقاداتی همراه شده است.

اما ملی پوشان به لطف نبوغ مهدی قیدی در شرایطی مشابه یکی از گل های بازی مقابل فلسطین به گل رسیدند تا با این یک گل سه امتیاز این دیدار را به دست آورند و صعود او را در دور بعدی قطعی کنند.

سبک بازی تیم ملی ایران بیشتر از اینکه تفکر تاکتیکی و فکر شده کادر فنی باشد، از توانایی بازیکنان تاثیر گرفته است.  از نگاه هواداران و کارشناسان فوتبال، در تیم ملی شاهد نوعی از تطبیق پذیری تاکتیکی تیم از مهارت های فنی فردی هستیم تا از تفکرات تاکتیکی کادر فنی.

ستاره جوانی چون مهدی قائدی با داشتن توانایی و مهارت فنی خاص خود در سطح آسیا به ترکیب تیم ملی وارد می‌شود و با نبوغ خود از فضا‌ها و با تکنیک خاص خود جلوی بازیکنان حریف، تاثیر خود را می‌کذارد و نتیجه بازی رو به سود تیم عوض می‌کند.

نکته‌ی جالب، توجه گزارشگر انگلیسی زبان درباره بازی شب گذشته تیم ملی ایران برابر هنگ کنگ و نظرش درباره مهدی قائدی به خود جلب کرد و او نیز گفت مهدی قائدی تبهر خاصی در قضاهای کم دارد و به تکراری بودن گلش مقابل فلسطین اشاره کرد.

البته فوتبالدوستان ایرانی خیلی بیشتر از صحنه هایی که قائدی در دو دیدار اخیر تیم ملی ارائه کرد از او به یاد دارند. یک وینگر با توپ چسبانده شده به پایش و البته مهارت ویژه دیگری در ضربه زدن به توپ، او را از بسیاری از هم تیمی هایش متمایز می کند.

قائدی بر خلاف خیلی ها برای شلیک یا کشیدن پایش به سمت عقب نیازی به ایستادن برای زدن شلیک ندارد و به دلیل کوتاهتر بودن ساق پایش از بقیه فاصله زمانی بین برداشتن پایش تا کسب قدرت لازم برای شلیک از کلیه و ضربه را بزن برای او، این بسیار کمتر از بازیکنان مشابه است.

غلب مدافع در انتظار یک ضربه به توپ معمولی و ادامه پیش‌روی رو به جلو از سوی قایدی باشد اما این بازیکن درست در بین یکی از همین لمس توپ‌های معمولی شوت خود را می‌زند.

البته تعبیر درست‌تر از چنین شوت‌هایی را یوهان کرایف فقید ارائه کرده بود؛ جایی که این سرمربی مولف دنیای فوتبال تاکید زیادی داشت که در محوطه جریمه بازیکنان نیازی به زدن «شوت» ندارند و تنها کافی است توپ را به تور دروازه، «پاس» بدهند.

 

با مجله خبری ایتوک بهترین مقالات و اخبار ورزشی را دنبال کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی