فرهنگی

رقابت این دوره انتخابات مجلس؛ ۳۸ نفر به ازای هر کرسی

بررسی نتایج تایید صلاحیت های شورای نگهبان برای انتخابات مجلس دوازدهم نشان می‌دهد که انتخابات 1402 رقابتی‌تر از انتخابات 1398 خواهد بود.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 11 اسفند 1402 برگزار می شود و شورای نگهبان نتایج آزمون صلاحیت داوطلبان را روز پنجشنبه 14  دی ماه اعلام کرد. در این مدت یک میلیون و 750 هزار سند مورد بررسی قرار گرفت و در انتخابات مجلس یازدهم که در ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، این تعداد یک میلیون سند بود. در این میان، بیش از 21000 واجد شرایط برای انتخابات 1402 ثبت نام کردند، در حالی که این رقم برای انتخابات ۱۳۹۸ بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر بود.

برای انتخابات مجلس دوازدهم صلاحیت ۱۱ هزار نفر معادل ۵۲ درصد یا بیش از ۵ هزار نفر یا ۳۴ درصد برای مجلس یازدهم تایید شد.

در مقابل، در انتخابات اخیر 48 درصد واجد شرایط نبودند (38 درصد تأیید نشدند و 10 درصد رد صلاحیت شدند)، در حالی که در انتخابات قبلی این رقم نزدیک به 66 درصد بود. در انتخابات 1402، حدود 38 نفر می توانند برای هر کرسی رقابت کنند، در حالی که در انتخابات ۱۳۹۸ برای هر کرسی، 17 نفر با هم رقابت داشتند. 275 نماینده مجلس یازدهم برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام کردند که از این تعداد 26 نفر تایید نشدند. این در حالی است که در انتخابات مجلس یازدهم، 247 نماینده مجلس دهم ثبت نام کردند و صلاحیت 90 نفر از آنها تایید نشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی