فرهنگ و هنر

آموزش کودکان، تنها راه تضمین حفظ میراث فرهنگی

مصطفی ده‌پهلوان؛ رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی گفت: آموزش کودکان، تنها راه تضمین حفظ میراث‌فرهنگی است.

به گزارش مجله خبری ایتوک با تلاش پژوهشکده مردم شناسی و با پژوهشگاه ملی ایران و گروه پژوهشی هنر های سنتی، مراسم بزرگداشت روز ملی کودک در ایران؛ کودک، میراث‌فرهنگی و هویت ملی،  در پژوهشگاه گردشگری و میراث فرهنگی برگزار شد.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه به خاطر نگرانی‌اش در رابطه با حفاظت از میراث‌فرهنگی و به دلیل اینکه رشته ایشان باستان شناسی است گفت: شرایط خوبی  در میراث‌فرهنگی کشورمان نداریم و متأسفانه میراث فرهنگی ایران به سمت تخریب و نابودی می‌رود.

او افزود گفت: در این مدت متوجه شدم که تنها راه تضمین حفظ و حراست از میراث فرهنگی کشور، تربیت کودکان و در واقع نسل آینده است و با آموزش‌های خوب در این موضوع، می‌توان آن را نهادینه کرد.

شناساندن اهمیت میراث فرهنگی

ده پهلوان با اشاره به اینکه نمی توان در کنار هر مکان باستانی نگهبان قرار داد، ادامه داد مردم باید اهمیت و ارزش میراث فرهنگی را درک کنند و این را باید از کودکی به مردم آموخت، متاسفانه این آموزش‌ها در آموزش و پرورش و رسانه ملی و میراث فرهنگی نیست.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کردگفت: تحقیقات زیادی به صورت فردی و غیرسازمانی انجام شده است تا بتوانیم میراث فرهنگی را وارد مدارس و کتاب کنیم و معلمانی آشنا به حوزه کودک و میراث فرهنگی داشته باشیم. با همکاران آموزش و پرورش زیاد صحبت کرده‌ایم، اما معتقدند ما معلم هستیم و توانایی آموزش میراث فرهنگی را به صورت هدفمند به کودکان نداریم.

ایشان در تشریح مفهوم دانش‌آموزی هدفمند، از توران میرهادی، استاد برجسته ادبیات کودک و نوجوان ایران و از بنیانگذاران شورای کتاب کودک، و همکاری های عمیقی که در باغ موزه نگارستان با 40 کودک متخصص در این زمینه ایجاد شده است، یاد کرد و گفت: متاسفانه این موضوع هم خیلی شبیه سایر فعالیت هایی است که با امد و رفت مدیر‌ها توقف میابد و تداوم ندارد .

نقش کانون پرورش فکری کودکان

مصطفی ده‌پهلوان به بررسی راه اندازی موسسه تخصصی در حوزه کودک، نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه میراث فرهنگی، تالیف کتاب، تولید فیلم، کلیپ، انیمیشن ها و … پرداخت و با امیدواری گفت باید زمینه ای فراهم شود که موضوع کودک بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه به گفته‌های رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نقش کودکان در حفظ و انتقال میراث‌فرهنگی و حفظ انسجام فرهنگی بسیار مهم است. آموزش و آگاهی‌بخشی به کودکان درباره ارزش‌ها و تاریخچه فرهنگی کشور، می‌تواند از طریق مدارس و رسانه‌ها مانند صدا و سیما انجام شود.

با این حال، تأثیرگذاری نهادهای خارج از خانواده بر روی جهان کودکان افزایش یافته است و پویانمایی، بازی و اسباب‌بازی به عنوان عوامل مؤثر در شکل‌دهی به جهان کودکان شناخته شده‌اند. بنابراین، برای حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی، لازم است که برنامه‌ها و فعالیت‌هایی در این حوزه صورت گیرد که با استفاده از این عوامل مؤثر، به کودکان آموزش و آگاهی‌بخشی کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی