اقتصاد و کسب و کار

کاهش نرخ بیکاری

بیکاری معضلی اجتماعی و اقتصادی محسوب می‌شود. تاثیرات سو‌ء آن در سطوح مختلفی از اجتماع محسوس است و اقتصاددانان درباره‌ی دلایل ایجاد و گسترش آن نظریه پردازی می‌کنند. در حوزه‌ی اقتصاد کاهش نرخ بیکاری نشان‌دهنده استفاده کافی و مناسب از نیروی کار عرضه شده در بازار است. سیاستگذاران حوزه اقتصاد در تلاشند تا باتوجه به سیاست‌های طرف تقاضا، بیکاری ناشی از کمبود تقاضا یا بیکاری رکود به معنای بیکاری برخاسته از رکود را کاهش دهند.همچنین اگر علاقمند هستید به این مقاله می‌توانید، مقاله بهترین کار تولیدی در منزل را هم بخوانید.

کاهش نرخ بیکاری یکی از موضوعاتی است که جلسات بحث متخصصان اقتصادی را به خود اختصاص می‌دهد تا ارائه راهکارهای کاهش نرخ بیکاری را بدنبال داشته باشد. با توجه به شرایط اقتصادی در کشور نرخ بیکاری در ایران برای سالهاست که به دغدغه‌ای نه تنها برای مسئولان که برای مردم تبدیل شده است. برای سنجش و ارزیابی عملکرد هر دولت کاهش نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هاست و در کشوری مانند کشور ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

در همین راستا کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم یکی از شاخص‌هایی است که عملکرد مثبت این دولت در این زمینه را نشان می دهد. در ابتدای دولت سیزدهم، معدل نرخ بیکاری بیش از ۱۱ درصد بوده و در پايیز سال ۱۴۰۲ به ۷ درصد رسیده است.

کاهش نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی

نوشته های مشابه

چرا کاهش نرخ بیکاری برای مردم ملموس نیست؟

اگر چه که طبق گزارش‌های آمار بیکاری می‌توان روند کاهش نرخ بیکاری را اعلام کرد اما درواقعیت این مقدار کاهش رقم محسوسی نیست و مردم نمی‌توانند تاثیر آن را حس کنند. در واقعیت شرایط و اوضاع اقتصادی حال حاضر کشور مطلوب نیست و کاهش زیر ده درصدی نمی‌تواند تاثیر مطلوبی بر شرایط مردم داشته باشد چرا که ظرفیت‌های جدیدی در اقتصاد ایران ایجاد نشده است.

اگر علاقمند هستید مقاله راه اندازی کار با سرمایه کم را هم بخوانید.

راهکارهای کاهش نرخ بیکاری

در راستای کاهش نرخ بیکاری توصیه‌ها و شگردهایی وجود دارد که می‌تواند موثر و مفید باشد. بکار بردن این راهکارها نه تنها از جانب دولت‌ها و مسئولین که در برخی موارد از سوی آحاد افراد جامعه که قصد مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی را دارند نیز قابل انجام خواهد بود.

این راهکارها نه تنها در راستای حفظ اشتغال موجود که در جهت ایجاد شغل جدید نیز باید موثر باشند؛

برخی از این راهکارها عبارتند از :

  • آموزش و یادگیری مهارت ؛ فراگیری مهارت برحسب نیازهای بازار همیشه پاسخگوست و می‌تواند افراد را در موقعیت‌های مختلف کاری تقویت کند.
  • ایجاد زمینه‌های مشاوره‌ای و مددکاری
  • ساخت و ساز مسکن؛ این حوزه همیشه این قابلیت را دارد که مشاغل گوناگون را درگیر کند و کاهش نرخ را بدنیال داشته باشد.
  • صنعت گردشگری و جهانگردی؛ این صنعت به تنهایی می‌تواند فعالان حوزه‌های مختلف کسب و کار، حتی کسبو کارهای خرد را درگیر کند و درآمد ایجاد کند.
  • گسترش فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات؛ فعالیت‌های این حوزه نیاز روز حوزه‌های مختلف کسب و کارهای عصر حاضر است و می‌تواند جوانان مستعد را مشغول کند.
  • محدودیت هرچه بیشتر بر قاچاق کالا
  • حمایت هرچه بیشتر از کارآفرینی و سرمایه‌گذاران
  • برقراری تناسب پذیرش دانشجو با نیازهای روز اقتصادی
  • تنظیم معافیت‌های مالیاتی برای کارفرمایان؛ به جهت تشویق کارفرمایان برای افزایش و ایجاد اشتغا‌ل، برقراری معافیت‌های مالیاتی ابزاری کارآمد و مفید در دست دولت است. به طور کلی دولت‌ها بر اساس دو شاخص مدت زمان و درصد معافیت مالیاتی، انواع مختلفی از طرح‌ها را اجرایی کنند.
  • پشتیبانی و حمایت از کسبوکارهای نوپا و دانش‌بنیان؛ با تاسیس مراکز شتابدهنده در مناطق کم‌درآمد و کم‌برخوردار، می‌توان حمایتی مناسب و موثر را به عمل آورد. دولت‌ها می‌توانند با بکارگیری روش‌های مختلف از قبیل کاهش یا حذف مالیات، تامین مالی و پرداخت یارانه‌ی این مراکز را تقبل کنند. در مجموع با تقویت فضای شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد با فراهم نمودن خدمات مشترک تجاری (کارهای اداری – خدماتی، امنیت و…)، استفاده از تجهیزات (کامپیوتر، تلفن، دستگاه فکس و…) و دیگر امکانات (ناهارخوری، اتاق جلسات و…) علاوه بر کاهش هزینه‌های مراکز شتاب‌دهنده، شبکه‌های اطلاعاتی و تبادل ایده میان کارآفرینان تقویت می‌شود و این نکته می‌تواند کاهش نرخ بیکاری و پیشرفت اشتغا‌ل‌زایی پایدار در پی داشته باشد.

کاهش نرخ بیکاری در استان آذربایجان غربی

طبق برآوردها و سنجش‌های انجام شده استان آذربایجان غربی کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. بر طبق گزارش‌ها و نتایج مراکز آمار ارائه شده در پائیز ۱۴۰۲، استان آذربایجان غربی با نرخ بیکاری ۵/۱ درصدی جمعیت 15 ساله و بیشتر، کمترین نرخ بیکاری را رقم زده است. این نرخ در این استان در مقایسه با دوره‌ی مشابه سال گذشته به میزان ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به جز آنکه نرخ بیکاری در ارومیه و آذربایجان غربی روند کاهشی داشته است، نرخ مشارکت اقتصادی یا نرخ فعالیت جمعیت 15 به بالا در استان را نیز بر اساس آخرین آمار با  ۴۵.۶ درصد، رتبه چهارم بین استان‌های کشور را کسب نموده  که در مقایسه با میانگین کشور که میزان ۴۱.۶ درصد است، ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این نتیجه ناشی از اجرای سیاست‌های دولت مردمی و انقلابی سیزدهم و سرمایه گذاری‌‌های انجام شده، بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و واحدهای تولیدی و معدنی راکد و نیز رونق کارآفرینی در استان، طی دو سال اخیر بوده است.

با همکاری و تلاش دستگاه‌های مختلف و به ویژه فعالین بخش خصوصی و کسبوکارهای مختلف، کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی نمود پیدا کرده‌است.همچنین اگر علاقمند بودید مقاله راه حل بیکاری هم بخوانید.

نرخ بیکاری

نرخ بیکاری در وضعیت تعادلی به عواملی وابسته است.

  1. نرخ نیروی شاغلی که بیکار می‌شوند: اگر نرخ بیکارشدگان افزایش یابد، به این معنی است که تعداد افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند و بیکار می‌شوند افزایش می‌یابد. در نتیجه، نرخ بیکاری نیز افزایش خواهد یافت.
  2. نرخ نیروی بیکاری که شغل جدید می‌گیرند: اگر نرخ استخدام‌شدگان  افزایش یابد، به این معنی است که تعداد افرادی که بیکار هستند و شغل جدیدی می‌یابند افزایش می‌یابد. در نتیجه، نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت.

به طور کلی، اگر نرخ بیکارشدگان بیشتر از نرخ استخدام‌شدگان باشه، نرخ بیکاری افزایش خواهد یافت و برعکس، اگر نرخ استخدام‌شدگان بیشتر از نرخ بیکارشدگان باشد، نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت.

عوامل تاثیرگذار بر بیکاری

شناسایی عوامل مهم و موثر در بیکاری، برای کم کردن نرخ بیکاری بسیار مهم است. عوامل موثر و تاثیرگذار در بروز و شدت بیکاری عبارتند از:

1. افزایش جمعیت

افزایش جمعیت می‌تواند منجر به افزایش تعداد افراد بیکار شود، زیرا تقاضای نیروی کار در بازار کار ممکن است نتواند با این افزایش هماهنگ شود.

2. زیاد شدن اتوماسیون

استفاده از تکنولوژی و اتوماسیون در فرآیندهای تولید و خدمات می‌تواند به جایگزینی نیروی کار انسانی با ماشین‌آلات و روش‌های خودکار منجر شود. این مسئله منجر به کاهش نیاز به نیروی کار انسانی و افزایش می‌بیکاری شود.

3. تبدیل شدن جوامع سنتی به صنعتی

در جوامعی که از ساختار سنتی به ساختار صنعتی تغییر می‌کنند، نیاز به نیروی کار در بخش‌های سنتی کاهش می‌یابد و افرادی که در این بخش‌ها مشغول به کار بودند، ممکن است بیکار شوند.

4. چند شغله بودن

در برخی حالات، افراد می‌توانند چند شغل را همزمان داشته باشند یا به صورت متناوب در شغل‌های مختلف فعالیت کنند. اما وجود بیش از یک شغل برای هر فرد، می‌تواند باعث رقابت بیشتر در بازار کار شود و برخی افراد را به بیکاری سوق دهد.

عوامل موثر بر کاهش بیکاری

در واقع، کاهش نرخ بیکاری به عوامل مختلفی برمی‌گردد. در زیر، تعدادی از عوامل مهم کاهش نرخ بیکاری را بررسی می‌کنیم:

1. رشد اقتصادی

افزایش رشد اقتصادی می‌تواند باعث ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر شود. هنگامی که اقتصاد بهبود می‌یابد و کسب و کارها رشد می‌کنند، نیاز به نیروی کار افزایش می‌یابد و بیکاری کاهش می‌یابد.

2. سرمایه‌گذاری

افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد نیز می‌تواند منجر به ایجاد شغل‌های جدید شود. سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مانند زیرساخت‌ها، صنعت، فناوری و خدمات می‌تواند اشتغال را تحریک کند و نرخ بیکاری را کاهش دهد.

3. سیاست‌های دولتی

سیاست‌های دولتی می‌توانند نقش مهمی در کاهش بیکاری ایفا کنند. برنامه‌ها و اقدامات دولتی همچون تسهیلات و تشویق‌های مالی برای کسب و کارها، ایجاد زیرساخت‌های مناسب، آموزش و آماده‌سازی نیروی کار و سیاست‌های مالی و مالیاتی می‌توانند به کاهش بیکاری کمک کنند.

4. توسعه صنایع جدید

رشد و توسعه صنایع جدید و نوآوری در بخش‌های اقتصادی می‌تواند فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند. بخش‌هایی مانند فناوری اطلاعات، انرژی پاک، حمل و نقل پایدار و صنایع خلاقانه می‌توانند به تولید شغل‌های جدید و کاهش بیکاری کمک کنند.

5. سازماندهی بازار کار

سازماندهی مناسب بازار کار می‌تواند بر تطابق بین عرضه و تقاضای نیروی کار تاثیرگذار باشد. سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به ارتقای مهارت‌های نیروی کار، تعامل بین دانشگاه‌ها و صنعت، تنظیم قوانین کار و تشویق به ایجاد شغل‌های کوچک و متوسط می‌پردازند، می‌توانند به کاهش بیکاری کمک کنند.

سوالات متداول

راهکار نرخ بیکاری در ارومیه و استان آذربایجان غربی چه بوده است ؟

دولت سیزدهم با توسعه‌ی سرمایه گذاری‌‌های انجام شده، بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و شغل‌‌های تولیدی و واحدهای معدنی راکد و نیز رونق کارآفرینی در استان توانسته کاهش نرخ بیکاری در استان را رقم بزند.

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین مقالات را دنبال کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی