اقتصادی

۴۰۰ هزار ملک اجاره‌ای مشمول پرداخت مالیات

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: با بررسی اطلاعات دریافتی از سامانه املاک، یک هزار و 500 مشاور املاک و بیش از 400 هزار مؤدی جدید در منبع مالیاتی املاک شناسایی شدند. بر اساس ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم درآمد مشمول مالیات املاکی که به اجاره داده می شود عبارت است از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی پس از کسر 25 درصد هزینه‌ها و استهلاک‌ها و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره؛ بنابراین 75 درصد از درآمد اجاره املاک مشمول مالیات و 25 درصد آن معاف از مالیات است.

البته در تهران خانه های زیر 150 متر مربع و در سایر نقاط کشور واحدهای زیر 200 متر مربع از پرداخت مالیات معاف هستند. هشتم خردادماه امسال نمایندگان شورای اسلامی موجران املاک مسکونی را موظف به ثبت قرارداد اجاره ملک از طریق دفاتر اسناد رسمی در سامانه ثبت الکترونیک اسناد و یا سامانه ثبت معاملات ملکی کشور کردند. در حال حاضر دریافت کد رهگیری برای قراردادهای اجاره رایگان است و مالکان و مستاجران می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر مشاوران املاک کد رهگیری را دریافت کنند.

بر اساس اطلاعات جدید اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی، از 373 هزار و 131 مؤدی مشمول ماده 77 قانون مالیات‌های مستقیم، 63 هزار و 41 مؤدی فاقد ثبت مالیات شناسایی شده‌اند. این شناسایی بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان‌ها و مشاغل مرتبط در اجرای ماده 169 مالیات‌های مستقیم مربوط به عملکرد سال‌های 1395 تا 1399، اطلاعات جدید دریافتی در سال 1402 و همچنین بررسی اطلاعات داخلی مربوط به عملکرد سال‌های 1396 تا 1399 تهران و شهرستانها به دست آمده است.

همچنین با بررسی اطلاعات دریافتی از سامانه املاک کشور مربوط به عملکرد سال های 1399 تا 1400، 1500 مشاور املاک و بیش از 400 هزار مؤدی جدید نیز در منبع مالیاتی املاک شناسایی شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی