سلامت

ایستادن یا دراز کشیدن از نشستن برای قلب بهتر است

به تازگی نتایج مطالعاتی در مجله قلب اروپا منتشر شده است که نشان می‌دهد، تنها چند دقیقه ورزش در روز به جای نشستن می‌تواند بر سلامت قلب موثر باشد.

دکتر جو بلاجت، متخصص دانشگاه کالج لندن در این باره گفت: در مطالعات قبلی، سودمندی فعالیت بیشتر برای سلامت قلب مشخص شده بود، اما مطالعات ما با در نظر گرفتن کل 24 ساعت شبانه روز، یک موضوع منحصر به فرد و تازه ارائه می‌نماید.

به گزارش یورونیوز، این کارشناس در ادامه گفت: بهترین فعالیتی که می‌توان برای سلامت قلب انجام داد، فعالیت بدنی منظم متوسط تا شدید است. فعالیت‌های سبک، ایستادن و دراز کشیدن بهترین فعالیت‌های روزانه برای سلامت قلب هستند.

برای رسیدن به این یافته‌ها داده‌های بیش از 15000 شرکت کننده از پنج کشور را تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق دستگاهی را روی ران خود قرار دادند تا فعالیت‌های روزانه خود را اندازه‌گیری کنند.

پس از بررسی این داده‌ها، کارشناسان دریافتند که فعالیت بدنی متوسط تا شدید، حتی کمتر از پنج دقیقه، بیشترین فایده را برای سلامت قلب دارد. آنها سپس تأثیر ایستادن و خوابیدن بر سلامت قلب را با زمان صرف شده برای نشستن مقایسه کردند. متخصصان دریافته‌اند که هر چه شدت فعالیت بدنی کمتر باشد، مدت بیشتری طول می کشد تا قلب از مزایای آن بهره‌مند شود.

به گفته دکتر بلاجت، نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که جایگزینی نشستن با خوابیدن تأثیرات قابل توجهی بر شاخص توده بدنیBMI) ) و دور کمر داشته، اما تأثیر قابل توجهی بر کلسترول، تری گلیسیرید و سطح گلوکز خون نداشته است.

دکتر بلاجت متخصص کالج دانشگاهی لندن گفت: کارشناسان بر این باورند که مزیت خواب برای سلامت قلب نسبت به نشستن عمدتاً ناشی از تأثیر منفی عوامل غیرمستقیم مانند خوردن تنقلات هنگام تماشای تلویزیون در حالت نشسته است که منجر به افزایش وزن می‌شود.

در نهایت، محققان دریافتند که جایگزینی 30 دقیقه ایستادن، دراز کشیدن یا فعالیت بدنی با شدت سبک با فعالیت بدنی متوسط تا شدید منجر به کاهش شاخص توده بدنی می‌شود. همچنین نتیجه این تحقیق نشان داد که نشستن بیشتر با افزایش شاخص توده بدنی مرتبط است.

دکتر بلاجت گفت: «فعالیت‌های بدنی با شدت بالا مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری بهترین گزینه‌ها هستند، اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، می‌توان با جایگزین کردن فعالیت‌های سبک‌تر مانند راه رفتن، ایستادن یا حتی کمی زودتر به رختخواب رفتن، از مزایای آن بهره برد.

فعالیت بدنی خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می‌دهد. افرادی که کمترین میزان فعالیت بدنی را داشتند بیشترین سود را از تغییر رفتارشان بردند.

«جیمز لیپر» یکی از مسئولان مرکز قلب بریتانیا که بودجه این تحقیق را تامین کرده است، گفت: این تحقیق نشان می‌دهد که چند دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط به جای نشستن می‌تواند شاخص توده بدن، اندازه دور کمر و سطح کلسترول را بهبود بخشد.

مطالعه دیگری در دانشگاه سیدنی که نتایج آن در ماه جولای منتشر شد، نشان می‌دهد که تنها 4.5 دقیقه فعالیت بدنی شدید در روز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها کمک کند.

همچنین، سازمان بهداشت جهانی (WHO)  حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هفته یا حداقل 75 دقیقه فعالیت بدنی با شدت بالا در هفته را توصیه می‌کند. به گفته کارشناسان، در حال حاضر بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته مغزی یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است که منجر به مرگ 17.9 میلیون نفر در سال می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی