اخبار داغ روز

حمایت معاونت علمی از ایجاد مراکز نوآوری شرکتی توسط شرکت‌های بزرگ

فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور بر لزوم جریان سازی شرکت های بزرگ دانش بنیان در حوزه دانش بنیان تاکید کرد و گفت: رسالت معاونت علمی جریان سازی است و با پیشبرد شرکت های دانش بنیان. و با معرفی آنها به جامعه می توان از این فعالیت ها حمایت کرد.به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در دیدار با یکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه خراسان رضوی، شرکت های دانش بنیان را یک موضوع مهم الکترونیکی دانست و افزود: در کشور روندی به نام روند فعالیت شرکت های دانش بنیان از سال 1388 آغاز شد که طی آن اقداماتی انجام شد. این شرکت ها به رسمیت شناخته شده و معتبر بودند.

در آن زمان عموماً شرکت هایی بودند که از طریق این فرآیند تحقیق و توسعه خود را عمیق تر کردند و شاخص تحقیق و توسعه خود را ارتقاء دادند و به شرکت های دانش بنیان تبدیل شدند.وی ادامه داد: در سال های 94 و 95 که موج اقتصاد دیجیتال در دنیا با موج 4G و توسعه تلفن همراه آغاز شد، موج آن به ما نیز رسید و موج دیگری به نام موج استارت آپ را در کشورمان راه اندازی کرد. و متعاقباً معاونت علمی به سمت این جریان تغییر جهت داد تا جریان دانش پایه کمی تقویت شود. بنابراین با برگزاری رویدادهایی مانند استارتاپ ویکند، روند استارتاپی در کشور شکل گرفت.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در حال حاضر هیجان جریان استارت آپی در کشور خوابیده است، یادآور شد: دلیل آن این است که بازار متعادل است و مواردی که برخی نمی دانستند روشن شد و مشخص شد که نداریم. ظرفیت برخی چیزها و نتیجه این شد که این جریان در کشور فروکش کرد.

رئیسی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به برخی باورهای غلط درباره مسائل دانش بنیان و استارتاپی گفت: متاسفانه بیشتر از مجریان تلویزیون می بینم که در ادبیات آنها اصطلاحات شرکت های نوپا و دانش بنیان مطرح شده است. در کنار هم قرار می گیرند و این در حالی است که ما معتقدیم شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها هویتی کاملاً اصیل دارند؛ اما این تفاوت را دارند که شرکت های دانش بنیان مبتنی بر فناوری هستند، اما استارتاپ ها بیشتر روی کارآفرینی متمرکز هستند.  

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که انجام می دهم این است که برای دولت توجیه کنم که شرکت های دانش بنیان با استارت آپ ها متفاوت هستند. و برخی نیز بر این عقیده اند که باید در زمینه برجسته سازی فعالیت های استارت آپی و اصلی دانش بنیان اقدام شود که این نیز از دیگر رویکردهای ماست.

معاون علمی افزود: مجموعه های استارت آپی مبتنی بر فناوری در حال حاضر به بلوغ رسیده اند که می تواند زمینه خوبی برای تبلیغ و مستندسازی و پیشرو شدن این شرکت های نوپا باشد. دیگر انتظار نداریم شرکتی که حداقل 7 تا 8 همان ارزش دارد با دادن 4 تا 5 میلیارد تومان حمایت شود، هرچند این نوع حمایت ها مشهود است اما قطعا این اقدامات شایسته این مجموعه ها نیست. کاری که ما باید انجام دهیم این است که راه را برای این شرکت های دانش بنیان بزرگ برای انجام کارهای رهبری هموار کنیم. 

وی با اشاره به اقدامات این شرکت دانش بنیان مستقر در مشهد در حوزه انرژی، دلالی در حوزه صرفه جویی انرژی و بازار ذخیره انرژی می تواند موضوع جذابی برای پیشرو شدن این شرکت در آن باشد، گفت: : رویکرد ما در معاونت علمی این است که تبدیل به یک شرکت پیشرو و استخراج و استانداردسازی مدل فعالیت شویم و سعی در ارتقای این مسیر داریم. اگر قرار باشد حرکت ها از ما شروع شود و دیگران دنبالش بروند، جریان خراب می شود و اجرا نمی شود. اما وقتی شرکت ها قبول کردند که ایده خوب و جذابی است و چندین نماینده بر اساس سازوکار و توزیع مناسب منافع، در قالب شبکه ای از شرکت های دانش بنیان کار می کنند، می توانیم آن را حمایت و ترویج کنیم و حتی می توانیم پیشنهاد دهیم. حمایت ما در قالب مقررات دولتی است.

دهقانی فیروزآبادی درخواست کرد این شرکت موضوع پیشرو شدن در حوزه انرژی را پیگیری کند زیرا علاوه بر کمک به شکل گیری بازار ذخیره انرژی در کشور، شبکه را گسترش می دهد. همچنین باید مورد توجه قرار گیرد و ما نیز درصدد ایجاد چند شرکت از این شرکت ها در حوزه صادرات هستیم. یعنی گروه های توانمندی که تجربه صادراتی دارند به سمت بین المللی شدن پیش می روند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به موضوع راه اندازی مرکز نوآوری شرکتی توسط شرکت های بزرگ یا Big TEC اشاره کرد و افزود: موضوع مرکز نوآوری شرکتی موضوعی است که 8 ماه پیش مطرح کردم و چندین مجموعه پایلوت با نام ” iHack” شروع به کار کرده اند. است. من معتقدم مرکز نوآوری رایگان معنایی ندارد. مرکز نوآوری در اقتصاد ما باید داخل باشد وگرنه می تواند به عنوان یک کارخانه نوآوری و محلی برای عرضه ایده فعالیت کند.

وی با اشاره به این شرکت دانش بنیان و با بیان اینکه به نظر می رسد این مجموعه تمامی مولفه های لازم برای تبدیل شدن به یک مرکز نوآوری شرکتی را دارد، تاکید می کند: لازم است حمایت های لازم صورت گیرد تا این گروه دانش بنیان در مسیر پیشرفت قرار گیرد. رهبری. شروع به جذب شرکت ها و استارت آپ های مبتنی بر فناوری کنید.دهقانی فیروزآبادی افزود: مدل حمایتی که داریم به این صورت است و به عنوان مثال می خواهیم دو میلیارد تومان از شرکت نوپا 50 در حوزه فناوری حمایت کنیم و به جای آنها پول های ناچیزی با همکاری انجام شود. با مجموعه ها و سرمایه گذاری های بزرگ گروه بزرگ به عنوان پروژه های بزرگ تعریف می شود و این طرح ها را با مشارکت شرکت های کوچک اجرا می کند. مدل «هک های الکترونیکی» به این صورت است.

وی تاکید کرد: رسالت معاونت علمی، چابک سازی است چرا که این نهاد اجرایی نیست و برای این کار کافی است چند نمونه خوب خلق کرده و به مردم معرفی کنیم. امیدوارم این گروه دانش بنیان این روند را ادامه دهد و تا سال 1410 به یک «بیگ تک» با ارزش یک میلیون دلار تبدیل شود.

الگوی مراکز نوآوری شرکتی یکی از اولویت های معاونت علمی است که با 6 مجتمع دانش بنیان آغاز به کار کرده است و اولین قرارداد این نوع مراکز نوآوری بین معاونت علمی و طپش منعقد شد. شتاب دهنده؛ چشم انداز این مرکز نوآوری شرکتی توسعه بازار حداقل 10 محصول دانش بنیان تجهیزات پزشکی، جذب متخصصان در این زمینه و گرد هم آوردن شرکت های فعال برای حرکت به سمت ایجاد یک غول فناوری است. 

با مجله خبری اختصاصی ارومیه ایتوک بهترین اخبار را دنبال کنید.    

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی