سینما و تئاتر

به افتخار حضور آقایان علی نصیریان و سعید پورصمیمی

فیلم های راه یافته به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ترکیب متنوعی از بازیگران را به اکران سینما خواهند آورد که در این میان حضور دو بازیگر پیشکسوت بیش از سایرین به چشم می خورد.

نگاهی به لیست بازیگران بخش سودا سیمرغ جشنواره فجر حکایت از حضور بازیگرانی دارد که برخی از آن ها در سال های اخیر بیشتر در دنیای تصویر حضور داشتند و برخی از آن ها قرار است پس از زمان طولانی بر روی پرده‌ی نقره‌ای دیده شوند.

مهران احمدی، میلاد کیمرام، مهران غفوریان، حامد کمیلی، محسن کیایی، مهدی هاشمی، حسن معجونی، امیرحسین آرمان، رضا یزدانی، علی شادمان، جواد عزتی، مهران مدیری، پژمان بازغی، سینا بهراد، پردیس احمدیه، الناز حبیبی. ، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا، هادی حجازی‌فر، شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی نیا، مارال بنی آدم، آزیتا حاجیان و حسین پاکدل از جمله بازیگران مطرحی هستند که در عرصه های اجتماعی، کمدی، جنگی یا تاریخی حضور دارند. فیلم های جشنواره امسال در بخش ملی در جشنواره حضور دارند.

اما در کنار آنها دو چهره قدیمی سینما حضور دارند که حضورشان در صحنه جشنواره فیلم فجر هم افتخار است و هم اعتبار. دو بازیگری که شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو هنرمند، آرام، باوقار، گزیده‌کار، حرفه ای، بی ادعا، بی علاقه به مصاحبه و… هر دو نامرئی هستند!

صحبت از علی نصیریان و سعید پورصمیمی است که یکی در آستانه 90 سالگی و دیگری تقریباً 80 ساله است و هر دو را به زودی روی اکران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر می بینیم.

علی نصریان

از این دو هنرمند فیلم های زیادی در طول بیش از چهار دهه جشنواره فجر به نمایش درآمده و بازی آنها مورد تحسین قرار گرفته است اما سعید پورصمیمی خوش شانس تر بوده و جوایز بیشتری از این جشنواره دریافت کرده است.

او برای فیلم های «ناخدا خورشید»، «تحفه ها» و «پرده آخر» سه سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دریافت کرد. 6 سال پیش آن را برای بازی در «مسخره‌باز» گرفت و پس از گرفتن آن گفت: «تا به حال سیمرغ نگرفتم، در این 40 سال انتظار نداشتم، حالا آقایان لطف کردند و سیمرغ درجه دو را به من دادند. من با کمال میل می پذیرم.”

البته طلسم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد سال گذشته برای نصیریان ناکام ماند و سرانجام در جشنواره فجر 1401 سیمرغ درجه یک را برای بازی در فیلم «هفت بهار نارنج» دریافت کرد که هنوز اکران نشده است. او امسال فیلم جدیدی در جشنواره دارد. «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق جدیدترین فیلمی است که این هنرمند در آن به ایفای نقش پرداخته است. فیلمی که به عنوان یک اثر فانتزی و در قالب رئالیسم جادویی درباره نوروز و اسطوره های نوروزی معرفی شده است.

سعید پورصمیمی

در حالی که نصیریان برای دومین سال پیاپی فیلم جدیدی در جشنواره فجر دارد و چند سال پیش در نشست خبری «خورشید» حضور داشت، سعید پورصمیمی مدت بیشتری در این مراسم غایب بود. شاید آخرین تصویری که از او در یک نشست خبری به ذهن خطور می کند، نشست خبری «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن باشد. جایی که پس از بازی درخشانش در این فیلم گفت: “گاهی اوقات احساس می کنم از نسل جوان عقب هستم. این یک واقعیت است. با تکنولوژی جدید، با گسترش جهان و نزدیک شدن مردم به یکدیگر، این احساس در هر فرد مسنی به وجود می‌‌آید.

پورصمیمی در جدیدترین تجربه کاری خود در نقش پرویز دهداری – مربی سابق فوتبال که به عنوان الگوی محبوب اخلاق و ورزش شناخته می شود – در فیلمی به نام “پرویزخان” ایفای نقش کرد و اکنون چهل و دومین سکانس جشنواره فیلم فجر با نام و حضور این دو بازیگر را می توان به گونه ای متفاوت ثبت کرد چرا که این دو پس از یک عمر بازی در سینما افتخار و اعتبار این جشنواره هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی