انتخاباتسیاسی

سه کرسی هفت مدعی

هفت مدعی در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، هفت نفر مدعی برای نمایندگی ارومیه هستند. در این مقاله به بررسی عملکرد این افراد می پردازیم.

سید سلمان ذاکر، بازرس قضایی

 

سید سلمان ذاکر قبل از شروع انتخابات سال ۱۳۹۸ در نقش بازرس قوه قضاییه و ناظر زندان مرکزی ارومیه فعالیت می‌کرده است.

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه که پیش از شروع انتخابات سال ۱۳۹۸ بازرس قوه قضایه بوده است و درهمان زمان ناظر زندان مرکزی ارومیه بوده است وی پس از پیروزی در انتخاب 1398 از یک قوه به قوه دیگر رفته است .سید سلمان ذاکر در انتخابات اسفند سال ۱۳۹۸ با ۱۳۸ هزار رای برای بار دوم به عنوان نماینده ارومیه به مجلس رفت. سلمان ذاکر، متولد ۱۳۴۵ در ارومیه، در دوره‌های یازدهم و هشتم شورای اسلامی نماینده حوزه انتخابیه ارومیه بود.

 

سید سلمان ذاکر

روح الله حضرت پور، نماینده ای با ادبیات تجزیه طلبانه

 

روح الله حضرت پور، با انتشار یک متن ضدملی در اینستاگرام خود، به زبان استانبولی و خط فارسی، بار دیگه بر تمایلات تجزیه‌طلبانه خود اشاره کرده است.

این اظهارات در صفحه اینستاگرام شخصی او به ملت آذربایجان آغاز شده است. در حالی که در هنگام ایفای سوگند قانون اساسی در مجلس، روح الله حضرت پور و دیگر نمایندگان به نام ملت ایران سوگند خورده بودند.

روح الله حضرت پور

ادبیات استفاده شده در این متن به زبان‌های خارجی مرتبط شده است و احتمالاً تأثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای ترکیه را در آن می‌توان تصور کرد. این موضوع مطمئناً مسائلی مرتبط با فرهنگ و ارزش‌های جامعه را مطرح می‌کند.

کلماتی در این متن استفاده شده است مانند جمهور باشقانی، بنده نیز، اونملی، فعل های ترکیبی مانند «ایسته مکده دیرلر» که از خود درآورده‌اند و سابقه‌ای از این کلمات در زبان آذری  و بر اساس دستور زبان ترکی استانبولی و غیره است.

روح الله حضرت پور از کلمه فرانسوی “کولتور” به عنوان معادلی برای “فرهنگ” استفاده کرده است. این خنده دار است که کسی که با رانت‌های زیاد به مجلس راه پیدا کرده، هنوز برای واژه فرهنگ کلمه‌ای ندارد و ادعا دارد که می‌خواهد فرهنگ هم بگستراند؟

در یادداشت روح الله حضرت پور، تزیق کردن زبان ترکی استانبولی به جای زبان آذری صورت گرفته است. این اظهارات نگرانی‌ها و انتقادهایی را درباره ترویج زبان و فرهنگ ترکی استانبولی در جامعه آذربایجانیان ایجاد می‌کند.

قابل ذکر است که یک هفته بعد از انتشار این متن جنجالی از حضرت پور، ایشان با کنسول ترکیه در ارومیه دیدار وگفتگو کرده است.

جواد جهانگیرزاده، مدیر اطلاعاتی

 

جواد جهانگیرزاده در انتخابات دوره هفتم مجلس از حوزه انتخابی ارومیه با همکاری بدنه و با استفاده از سرمایه اجتماعی و سیاسی پایگاه ثارالله ارومیه، رتبه اول را با ۵۶۳۶۳ رای کسب کرد.جواد جهانگیر زاده مدتی مدیریت کل اداره اطلاعات و امنیت شیراز را ب عهده داشت.

در دوره هشتم نیز با ۵۹۷۵۴ رای رتبه دوم را به دست آورد.

جواد جهانگیرزاده

در دوره نهم با ۱۰۸۱۳۳ رای رتبه سوم را کسب کرد. او با شکست دادن بازیان شهردار وقت راهی مجلس شد.

در دوره دهم، با ۶۶۶۰۶ رای، به دلیل افتراقی که بین حاج محمد حضرت پور شهردار وقت و فرزند او رخ داد، از دور رقابت حذف شد.

جواد جهانگیرزاده قائم مقام مرکز پژوهش‌های مجلس و معاون دکتر کاظم جلالی بوده و با دکتر علی لاریجانی دوستی و نزدیکی داشته است. او به برجام و وزیر امور خارجه دکتر ظریف دفاع می‌کرده است. او به عنوان یک شخصیت میانه‌رو شناخته می‌شود.

بعد از پایان رقابت‌های انتخاباتی، جواد جهانگیرزاده به سمت سفیر ایران در آذربایجان منصوب شد. در حال حاضر، وی به تدریس و عضویت در هیئت علمی دانشگاه ارومیه مشغول است.

 

سید هادی بهادری، نماینده ای مرتبط

 

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس دهم بوده است و همچنین مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است. پس از پیروزی وی در انتخابات مجلس دهم، شبه‌هایی مبنی بر تامین هزینه‌های انتخاباتی وی از ستاد احیای استان به گوش عموم رسیده است.

در مورد تامین هزینه‌های انتخاباتی، بهادری اشاره کرد که در مصاحبه‌ای که رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان داده است، اعلام شده است که هزینه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در چارچوب قانونی بوده و حتی یک ریالی هم از آن خارج نمی‌شود. ایشان در پاسخ به دلیل تخریب کاندیداهای دیگر درباره خود، اعتقاد دارد که چون سال‌های زیادی در دریاچه ارومیه فعالیتی انجام نشده است، طبیعتا می‌تواند دلیلی برای تخریب ما و توجیه دیگر کاندید‌ها در انتخابات استفاده شود.

سید هادی بهادری

بهادری بیان کرده است که هزینه‌های انتخاباتی را به عنوان یک مسئله قابل توجه نمی‌داند و تمرکز او بر روی روشن سازی افکار عمومی و ارائه اهداف و رزومه کاری است. او اعلام کرده است که این امر بدون هزینه امکان‌پذیر نیست، اما این نشان می‌دهد که او سعی ندارد خود را به جریان قدرت وابسته کند.

هادی بهادری بیان کرد که هدف اصلی او از حضور در رقابت‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی، زمینه‌سازی ورود طبقه تحصیل‌کرده‌ها و نخبگان برای مدیریت شهر و استان است. او اعتقاد دارد که در حال حاضر نیاز به مدیریت علمی، نگاه سیستمی و راهبردی در مسائل مدیریتی وجود دارد.

 

 

محسن امامی، وکیل با پشتوانه

 

دکتر محسن امامی دارای دکترای حقوق از دانشگاه خوارزمی تهران می باشد. وی در انتخابات دوره یازدهم مجلس در آذربایجان غربی رتبه دهم را کسب کرد.

یکی از ویژگی‌های دکتر امامی، داشتن دو مدرک دکتری تخصصی در رشته حقوق عمومی و حقوق خصوصی است.

محسن امامی دارای سابقه تدریس در هیات علمی دانشگاه در حوزه رشته حقوق به مدت 13 سال است. همچنین، او یک وکیل پایه یک دادگستری با 13 سال سابقه وکالت بوده و به مدت ۲ سال به عنوان مشاور عالی دادستان کل دیوان محاسبات کشور خدمت کرده است. با توجه به مهارت و تخصص دکتر امامی در حوزه وکالت، وی برنامه‌ها و دیدگاه‌های خاص خود را در موضوعات مختلف تدوین کرده است. این شاخصه‌ها به وی امکان می‌دهد از رقبای خود در این دوره انتخابات متمایز شود.

محسن امامی

دکتر امامی ، از ابتدای ورود به عرصه سیاست تلاش می‌کرد تا به دور از حاشیه‌ها و عوام فریبی، به عنوان یک نماینده مجلس شورای اسلامی با لیاقت و شایستگی به نمایندگی از شهر ارومیه راه یابد.

امامی ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با دکتر علی کامیار نماینده سابق ارومیه و رئیس دیوان محاسبات وقت دارد وی تحت تاثیر قطعی افکار جناحی و سیاسی وحید جلال زاده و علی کامیار است.

 

 

نادر قاضی پور، نماینده ای با اظهارات تاسف بار

 

نادر قاضی‌پور در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده ارومیه بود. نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی بود.

در فیلم های پخش شده از این نماینده جنجالی ضمن شوخی های تاسف بار گفت: مجلس جای زنان نیست؛جای مردان است

همچنین نادر قاضی پور در طول مدت نمایندگی خود به بد حرف زدن و بد دهنی به طرف مقابل مشهور بوده است.

صحبت‌های نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس، باعث بروز جنجال و واکنش‌های مختلف از سوی فعالان مدنی و مسئولان شده است. توجه به تساوی حقوق و ترکیب جنسیتی در نهادهای سیاسی و تمثیل مردم در مجالس یکی از اصول اساسی دموکراسی است. بنابراین، سخنانی که تبعیض جنسیتی را ترویج می‌دهند، می‌توانند به چالش کشیدن این اصول و ارزش‌ها منجر شوند.

نادر قاضی پور

 

حسین نبی زاده، کاندید نو ظهور و بی تجربه

یکی از مدعیان نوظهور در انتخابات پیش رو نمایندگان ارومیه در مجلس حسین نبی زاده است.

حسین نبی زاده

وی در پرونده کاری خود دارای سابقه کار نظامی است. باید دید مدعی نوظهور و بی تجربه در مسائل ارومیه به دنبال حل چه دغدغه ای است آیا ورود او مانند دیگران خود خواهانه است؟ گویا احراز صلاحیت وی هنوز در هاله ای از ابهام است و باید تا تائید نهایی منتظر بود.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی