اقتصاد ایران

اقتصاد ایران درحال فروپاشی

در این بخش به اخبار اقتصاد ایران در زمینه فروپاشی اقتصادی پرداخته می شود:

در یک گفت ‌و گوی مفصل، حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه، با تحلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران، اظهار کرد که فرزندان و خانواده‌ های افراد صاحب قدرت در ایران به دلیل سبک زندگی متفاوتی که طلب می‌کنند. باقی جامعه و افراد طبقه محروم را استثمار می‌کنند و به کام منافع خود می‌کشند.

وی بیان کرد که به تدریج مردم نسبت به کارکرد نظام تصمیم گیری های کشور، چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بدبین شده و به این نتیجه می ‌رسند. که عامل اصلی ناکامی ها، نظام تصمیم گیری های اساسی است که کاملا در اختیار ساختار قدرت قرار گرفته است. راغفر هشدار داد که باید خطر رشد خشونت در جامعه را جدی بگیریم، زیرا اقتصاد ایران در حال فروپاشی است.

خبر پیشرفت اقتصادی ایران

در این بخش به اخبار اقتصاد ایران و پیشرفت آن می پردازیم:

در جشنواره شهید رجایی، امین دوست محمدی، اظهار کرد که اعتبار های عمرانی استان ایلام در سال جاری به بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۶۴ درصد رشد داشته است. وی همچنین افزود که مجموع اعتبار های عمرانی استان ایلام طی سال گذشته یک هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان بوده است.

دوست محمدی با اشاره به اینکه قبل از استقرار دولت، میزان تخصیص اعتبارات استان ایلام ۵۹ درصد بوده ولی هم اکنون به ۷۹ درصد رسیده است. وی همچنین افزود که ۹۶ درصد تخصیص اعتبارات استان ایلام نقدی و چهار درصد اسناد خزانه بوده است. دوست محمدی بیان کرد که رشد اقتصادی در حوزه صنعت در استان ایلام ۱۲.۷ درصد بوده و این استان رتبه نخست کشوری را از این حیث به دست آورده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست سال جاری ۵۱ درصد مازاد بر مصوبه، درآمد های ایلام محقق شده است، بیان کرد که اعتبارات هزینه ‌ای استان امسال نیز ۱۸.۴ درصد رشد داشته است.

اخبار اقتصاد بین الملل

در حالی که قیمت نفت بالاست، عربستان در آستانه کسری بودجه قرار دارد!
وزارت دارایی عربستان اعلام کرد که در سال مالی 2024-2023، با وجود قیمت بالای نفت، این کشور در آستانه مواجهه با کسری بودجه است. به گزارش رویترز، این وزارتخانه اعلام کرد که بودجه با مازاد 0.4 درصدی مواجه خواهد شد، اما اکنون کسری 2 درصدی پیش‌بینی شده است و رشد تولید ناخالص داخلی نیز 0.03 درصد برآورد شده است. این کسری بودجه ادامه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد این برنامه‌ ها به اندازه کافی انبساطی دارند تا اثر افزایش قیمت نفت را خنثی کنند.

در عین حال، عربستان خود را برای بهره‌ برداری از بازار های بدهی بین‌المللی به منظور تقویت موقعیت خود در بازار های بین‌المللی آماده می‌کند. افزایش کنونی قیمت نفت به عربستان کمک خواهد کرد تا درآمد بیشتری داشته باشد. و درآمد های بودجه ‌ای این کشور به 1.18 تریلیون ریال یا 310 میلیارد دلار رسیده که بیش از پیش‌بینی قبلی 1.13 تریلیون ریالی یا 300 میلیارد دلاری است. با این حال، ارقام به روز شده درآمد ها کمتر از درآمد های سال گذشته است که برابر با 1.268 تریلیون دلار یا 340 میلیارد دلار بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی