سیاسی

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تکالیف مصوب مجلس در برنامه هفتم توسعه

پیرهادی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: یکسان سازی حقوق بازنشستگان یکی از مصوبات و وظایف مصوب مجلس در برنامه هفتم توسعه است و اجرای این مهم در بودجه سال آینده با جدیت در مجلس پیگیری می شود. وی با اشاره به اینکه در 50 سال گذشته جمعیت بازنشستگان کشور 5 برابر شده است، گفت: نوسانات متعدد اقتصادی کشور، کاهش قدرت خرید و مستمری ناکافی طیفی از بازنشستگان در سال‌های اخیر دولت و سازمان بازنشستگی را به اختصاص بودجه برای اجرای سیاست‌های حمایتی بیشتر برای بازنشستگان مجبور کرده است. روندی که رشد صعودی جمعیت بازنشستگان و ثبات منابع درآمدی صندوق‌های بازنشستگی آن را به یکی از چالش‌های بزرگ کشور تبدیل کرده است.

پیرهادی افزود: یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مصوبات و وظایف مصوب مجلس در برنامه هفتم توسعه است که اجرای این موضوع در بودجه سال آینده با جدیت در مجلس پیگیری خواهد شد. به عبارت دیگر موضوع بازنشستگی و رشد چشمگیر جمعیت بازنشستگان طی سه دهه آینده یکی از چالش‌های کشور خواهد بود و باید راهکارهای جدی برای برون رفت از آن اندیشیده شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میانگین نسبت بین مستمری و هزینه خانوار یکی از شاخص‌های مهم بیمه‌ای برای سنجش کفایت مستمری‌ها است، افزود: متأسفانه در ایران شاخص کفایت بازنشستگی پایین است و عملاً مستمری بسیای از افراد هزینه‌های روزانه آنها را تامین نمی‌کند.

پیرهادی ادامه داد: اگرچه با افزایش هزینه خانوار در کشور، با اجرای طرح ملی تعدیل حقوق بازنشستگان، شاهد رشد و بهبود نسبت هزینه خانوارها نسبت به حقوق بازنشستگان در کشور در طول سال گذشته بوده ایم. سال‌های ۹۹تا 1400، اما وضعیت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که از طرح تناسب حقوق بهره‌مند شدند، روند متفاوتی را نشان می‌دهد به طوری که طی سال‌های ۹۸ تا 1400، آمارها حاکی از کاهش چشمگیر قدرت خرید بازنشستگان این سازمان است، که منجر به بروز نارضایتی در بین آنها شد.

نماینده تهران تاکید کرد: اهمیت نامناسب بودن مستمری بازنشستگان زمانی بیشتر می‌شود که دولت، صندوق‌ها را ملزم به اجرای طرح‌های تعدیل یا احیای حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کند. این نشان می‌دهد که کاهش یا حل بحران صندوق بازنشستگی متاثر از عوامل متعددی است که بخش قابل توجهی از آن به شرایط و نوسانات اقتصادی کشور بستگی دارد.

پیرهادی با بیان اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور نشان می‌دهد که نظام بازنشستگی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، افزود: مهمترین بحران پیش روی نظام بیمه اجتماعی کشور، ثبات منابع مالی صندوق‌های بازنشستگی است که به یکی از عمده‌ترین بحران‌ها بدل گشته و از چالش‌های پیش روی کشور و برای مقابله با آن نیاز به سیاست‌های دقیق و دوراندیشانه دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی