بازار

شایعات تکذیب شد؛ مالیات طلا، فعلا مثل سابق دریافت می‌شود

در حال حاضر نوع جدیدی از مالیات در حوزه طلا وضع نشده است و مانند گذشته بر اساس اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400، طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. فقط مالیات بر ارزش افزوده بر دستمزد و سود طلافروشان اعمال می شود. در پی انتشار شایعاتی مبنی بر مالیات طلا بر اساس لایحه بودجه 1403، سازمان امور مالیاتی به طور گسترده از ایجاد پایه مالیاتی جدید برای طلا و عدم وجود مبنای قانونی برای افزایش مالیات در حوزه طلا خبر داد. سازمان امور مالیاتی تنها مجری قوانین است و اختیار افزایش یا کاهش نرخ یا پایه مالیاتی را ندارد.

بنابراین شایعاتی که این روزها در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اخذ مالیات 25 درصدی از خریداران طلا از ابتدای دی ماه کذب است.

به گفته سیدمحمدهادی سبحانیان – رئیس سازمان امور مالیاتی – در حال حاضر مانند سایر مشاغل و اصناف مالیات طلا از سود طلافروشان اخذ می‌شود. به این ترتیب پس از کسر هزینه‌ها از درآمد خود و پس از کسر معافیت مالیاتی پایه مشمول مالیات عملکرد می‌شوند. اگر سود صاحبان مشاغل بین صفر تا 200 میلیون تومان باشد تا سقف 15 درصد مشمول مالیات می شود. اگر سود بین 200 تا 400 میلیون تومان باشد تا سقف 20 درصد و بیش از 400 میلیون تومان 25 درصد مشمول مالیات می‌شود.

در خصوص ارزش افزوده نیز طبق اصلاحیه قانون ارزش افزوده مصوب 1400 طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده و تنها بر دستمزد و سود طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده اعمال خواهد شد. اما تکلیفی که از اول دی ماه بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده بر اساس قانون سال ۱۳۹۸ مصوب مجلس بوده و طبق قوانین بعدی زمان اجرای آن اول دی ماه 1402 بوده است.

سبحانیان با حضور در یک برنامه خبری تلویزیونی گفت: این قانون مبنای مالیاتی جدیدی نیست و الزامی ندارد که مصرف کننده برای خرید کالا یا خدمات کد ملی خود را در اختیار فروشنده قرار دهد، بلکه این قانون تنها بستری برای نظام مندی محاسبه مالیات است.

بسیاری از مالیات دهندگان از مراجعه مکرر خود به ادارات مالیاتی شکایت دارند. با اجرای این قانون بستری فراهم می شود که هم محاسبه مالیات سامانه و هم سازمان امور مالیاتی مالیات اظهاری مودیان را تا حد امکان و بدون رسیدگی بپذیرند. به گفته سبحانیان، در این زمینه بر اساس صحت اظهارات مودیان خواهد بود که با اجرای این قانون تحول جدی و بهبود مناسبی در فضای کسب و کار ایجاد خواهد شد. روز سه شنبه هفته گذشته سازمان امور مالیاتی اطلاعیه ای صادر کرد که بر اساس آن چهار گروه از اصناف موظفند از ابتدای دی ماه 1402 نسبت به صدور صورت حساب الکترونیکی از طریق سامانه مدیان اقدام کنند. در همین راستا در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر افزایش پایه مالیاتی مشاغلی مانند طلا و جواهر منتشر شد که سخنگوی سازمان امور مالیاتی آن را تکذیب کرد.

قرار نیست مالیات جدیدی از طلافروشان و خریداران اخذ شود و اطلاعیه سازمان امور مالیاتی صرفاً مربوط به تکمیل فرآیند جمع آوری اطلاعات چهار صنفی و مشاغل است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی