خودرو

رکود در بازار خودرو همچنان ادامه دارد…

بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته حکایت از افزایش قیمت محصولات وارداتی، داخلی و مونتاژی دارد. این در حالی است که با عرضه برخی مدل‌های وارداتی انتظار می‌رفت بازار خودرو تحت تاثیر قرار گیرد و حداقل شاهد افت قیمت در نمونه‌های خارجی باشیم. این در حالی است که در بازار در آخرین روز هفته گذشته همچنان شاهد نوسانات قیمتی در انواع محصولات داخلی بودیم. از سوی دیگر در حوزه خودروهای مونتاژی همچنان امید به کاهش قیمت‌ها وجود دارد و همین امر باعث شده تا معامله‌ای در این بخش صورت نگیرد.

با وجود اینکه وزارت صمت تمایلی به ادامه قیمت‌گذاری دستوری خودروها ندارد، همچنان فشارها و سیاست‌هایی برای ادامه این روند وجود دارد که این روزها بازار خودرو را نیز در کما فرو برده است.

برخی کارشناسان معتقدند اگر حذف دستوری و قیمت‌گذاری در حاشیه بازار امکان‌پذیر نیست، حداقل باید اجازه داد قیمت خودروها بر اساس قیمت تمام شده واقعی و سود معقول برای تولیدکنندگان تعیین شود. بازار خودرو این روزها در رکود شدیدی به سر می‌برد و با وجود وعده واردات مدل‌های اقتصادی، مسیر واردات چشم‌انداز روشنی ندارد.

برای رصد بازار خودرو، قیمت تعدادی از محصولات مختلف وارداتی، داخلی و مونتاژی را از اواسط مهر تا اواسط آبان بررسی کردیم. ۱۰ مدل خودروی خارجی بررسی شده با میانگین رشد قیمت ۲.۹ درصدی مواجه شده‌اند. این محصولات در مدت مذکور از ۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت به ثبت رسانده‌اند. در این مدت قیمت خودروهای مونتاژ شده به طور متوسط ۵.۷ درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که اکثر مونتاژکاران رشد قیمت را به ثبت رسانده‌اند. اما کاهش قیمت برخی از محصولات خودروسازان خصوصی شدیدتر بوده است که باعث شده میانگین تغییرات قیمت منفی باشد.

خودروهای داخلی نیز در این مدت حدود یک درصد افزایش قیمت داشته‌اند. دلیل اصلی رشد قیمت خودرو به ویژه در موارد وارداتی را می‌توان تاثیر رویدادهای مهم جهانی بر بازار خودروی کشور دانست. پس از اتفاقات اخیر در عرصه بین‌المللی، نرخ ارز در حال افزایش بود. به طوری که تنها در چند روز قیمت دلار وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد. این اولین شوکی بود که بازار را تحت تاثیر قرار داد. بازار خودرو در ایران همواره انطباق خود را با نوسانات نرخ ارز ثابت کرده است. خودروهای وارداتی که بیش از سایر خودروهای کشور تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند، رشد شدیدتری را ثبت کردند.

خودروهای داخلی روز گذشته افت قیمتی ۱ تا ۱۲ میلیون تومانی و افزایش ۱ تا ۴ میلیون تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا ۶ دنده‌ای V1 پلاس (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون تومان کاهش ۶۷۵ میلیون تومانی و تارا اتوماتیک V4 LX  (۱۴۰۲) با ۶ میلیون تومان کاهش ۸۸۶ میلیون تومان قیمت داشته‌اند. از سوی دیگر پژو 207 پانوراما اتوماتیک (۱۴۰۲) با ۴ میلیون تومان افزایش ۸۲۶ میلیون تومان و شاهین (با ترمز جدید) (۱۴۰۲) با ۳ میلیون تومان افزایش، ۵۹۴ میلیون تومانی اعلام شد.

همچنین شاهد افزایش قیمت خودروهای چینی از ۳ به ۱۰ میلیون تومان بودیم. در جایی که قیمت فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان رسید، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون تومان افزایش به یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان رسید، جک (۱۴۰۲)  S3 با ۵ میلیون تومان به ۷۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت و ام وی ام X22 پرو دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۳ میلیون تومان افزایش به ۸۱۴ میلیون تومان رسیده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی