اجتماعیسفر و گردشگریفرهنگی

آیین های مردم آذربایجان غربی در چیلله گجسی

مردم آذربایجان غربی در آخرین شب پاییز و طولانی ترین سب سال آیین ها و مراسم ویژه ای برگزار می کنند

به گزارش خبرنگار ایتوک،آیین‌های شب یلدا در آذربایجان غربی به «چیله گجه‌سی» معروف است.

رسم بردن چیله لیک در آذربایجان غربی

در خطه آذربایجان رسم بر این است که در این شب خوانچه هایی تزئین شده به خانه عروس یا نامزد خانواده بفرستند . مردم آذربایجان در این سینی ها هندوانه ها را تزئین کرده و  شال های قرمزی را اطرافش می گذارند.و هدایایی که برای تازه عروس و داماد آماده شده در این سینی ها قرار می دهندهدایا و پیشکش‌ها در کنار تنقلات زمستانی برای شیرین کامی عروس و داماد به خانه های آنها فرستاده می شود.

چله نشینی و دورهمی خانوادگی در چیلله گجسی

چله‌نشینی قدمت دیرینه‌ای در فرهنگ آذربایجان غربی دارد که شب اول زمستان با یلدا آغاز می‌شود و تا آخرین روزهای سال ادامه دارد، از این رو شب یلدا هم در این خطه از ایران با عنوان چیله گجه‌سی برای بدرقه پاییز و استقبال از زمستان جشن گرفته می‌شود. در این شب کوچکتر ها در خانه بزرگان فامیل جمع می شوند و تا پاسی از شب با خوردن تنقلات زمستانی،آجیل،پشمک و حلوا تا پاسی از شب طولانی ترین شب سال را جشن میگیرند.

نوشته های مشابه

کرسی جز جدا ناپذیر چیلله گجسی در ارومیه

کرسی جایگاهی ویژه در فرهنگ و سنت آذربایجان غربی  دارد و  یکی از اجزای جدا ناپذیر مراسمات شب یلدا در آذربایجان غربی است این رسم در زمان های قدیم در اکثر خانواده ها رعایت می شد ولی اکنون که زندگی ها به سمت آپارتمان نشینی رفته است کرسی در منازل پدربزرگ و مادر بزرگ ها  برپا شده و اعضای خانواده در این شب دور کرسی گرد هم می آیند. باسلوق و سجوق ،کشمش و گردو ،انار،هندوانه،پشمک،حلوای سنتی ارومیه،و حلوای هویج و سنجد از خوردنیهای جدا نشدنی شب یلدا در ارومیه محسوب می شود که در یک سینی چیده شده روی کرسی قرار داده میشود

هندوانه سمبل  شیرینی در سفره شب یلدا

نماد شب یلدا در آذربایجان غربی هندوانه است که با نام چیلله قارپیزی شناخته می‌شود، روزها قبل از رسیدن شب یلدا بازار شهرهای مختلف ارومیه در تدارک دیدن خوردنی‌های این شب حال و هوای دیگری دارد و فراهم کردن هندوانه در میان این خریدها شور و شوقی دیگری برای خانواده‌ها دارد.

مردم در فرهنگ آذربایجان اعتقاد بر این دارند که خوردن هندوانه در شب یلدا باعث می‌شود که سرما و لرز زمستان در جان و تنشان اثری نداشته باشد و در مقابل سرما مقاومت بدنشان بیشتر باشد.

حلوای گردو و  هویج تنقلات مجبوب شب یلدا در ارومیه

حال که صحبت از تنقلات و خوردنی های مخصوص شب یلدا شد باید به حلواهای معروف ارومیه که ویژه شب چله پخته می‌شود اشاره کرد، حلوای هویج و گردو از تنقلات خاص در سفره شب یلدا در این شهر است که جایگاه خاصی نزد مردم دارد به طوری که ممکن است چند روز قبل از یلدا برای تهیه حلوای مرغوب ساعتها در صف منتظر بمانند.مردم آذربایجان غربی معتقد هستند برای از بین بردن سردی هندوانه شب یلدا باید حلوای گردو و هویج پخته شده با شیره انگور استفاده کنند از این رو حلوا جایگاه ویژه ای در بین تنقلات زمستانی شب یلدا در ارومیه دارد.

مردم این خطه از کشور زیبای ایران این شب را تا پاسی از شب در کنار هم به شادی و پایکوبی پرداخته و به امید داشتن زمستانی پربارش این شب را به صبح می رسانند

خبرنگار: بیتا اختیاری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
توسعه‌ی پتروشیمی ارومیه کلیسای تاریخی